24 Mayıs 2008 Cumartesi

Ubuntu'muzu ayarlayalım - OpenOffice'de Yazım Denetimi

Bildiğiniz üzere OpenOffice.org Ubuntu içinde standart gelen ofis paketidir. Oldukça güzel ve yeterli olmasına rağmen en gerekli şeylerden biri olan Türkçe yazım denetimi ile gelmiyor. Yazım denetimini ayrıca kurmak gerekiyor.

OpenOffice.org'da Türkçe yazım denetimi için Zemberek adlı bir program kullanılıyor. Türkçe'yi anlayarak yazım denetimi yapan Zemberek'in iki farklı sürümü var: Zemberek Sunucusu ve OpenOffice.org eklentisi. Zemberek Sunucusu Pardus ve LapisLinux gibi dağıtımlarda da kullanılıyor ve bütün sistem (anında mesajlaşma programından, kelime işlemciye) çapında yazım denetimi yapabiliyor. Eklenti ise anlaşılacağı üzere OOO'a ekleniyor ve belgelerde yazım denetimi yapıyor.

Ubuntu üzerinde Zemberek'i sunucu olarak çalıştırmak zahmetli bir iş. Üşenmeyip uğraşmak isteyenlerin Talat Uyarer'in bloguna bakmasını tavsiye ederim. Ben bu yazıda yalnızca ooo eklentisi olarak kurmadan bahsedeceğim.

Eklentiyi OpenOffice.org.tr 'den indirebilirsiniz. Ben sitede anlatılan şekilde kurmaya çalıştığımda eklentiyi kuramadım ve "Could not create Java implementation loader" hatasıyla karşılaştım. Bunun nedeni sisteme gerekli java paketlerinin kurulmamasıymış. Zemberek ooo'dan ayrı bir java sistemi üzerinde çalışıyor. Eklentiyi kurmadan önce gerekli paketleri kuralım. Uygulamalar -> Donatılar -> _Uçbirim'e aşağıdaki komutu verelim:

$ sudo apt-get install openjdk-6-jre openoffice.org-java-common


Bağımlılıkları ile birlikte bu iki paketi kurduğunuzda eklentiyi ooo'ya yükleyebilecek hale geliyorsunuz.

Herhangi bir ooo programını açıp, Araçlar -> Eklenti Yöneticisi diyoruz.



Ekle... düğmesine basıp ooo'un Türkiye sitesinden indirdiğimiz Zemberek eklentisini seçiyoruz. Otomatik olarak yükleniyor.

Fakat yapmamız gereken bir şey daha var:

Eklentiyi yükledikten sonra yazım denetimi yapılırken ooo göçebiliyor. Bunu düzeltmek için ooo'yu ve bütün kopyalarını kapatıp, ooo'un bir ayar dosyasını yeniden yaptırmamız gerekiyor. Bunu da yalnızca hali hazırda kullanılan dosyayı silerek yapabiliyoruz. Silmemiz gereken dosya ev dizinimiz altındaki

.openoffice.org2/user/config


dizininin altındaki

javasettings_Linux_x86.xml


adlı dosya. Bu dosyayı uçbirimden ya da gnome içinden silebiliriz. gnome içinden silmek için Yerler -> Başlangıç diyerek ev dizinimize ulaşıyoruz. Dikkat ederseniz .openofficfe.org2 dizininin adı bir . (nokta) ile başlıyor. Yani gizli bir dizin. Gizli dizinleri görmek için Dosya Tarayıcı'da Görünüm -> Gizli Dosyaları Göster diyebilir ya da CTRL + H 'ye basabiliriz. Daha sonra belirtilen dizine gidip belirtilen dosyayı silelim. Silme işlemini Uçbirim'den yapmak için Uygulamalar -> Donatılar -> _Uçbirim diyerek uçbirimi açıp aşağıdaki komutu verebiliriz:

$ rm .openoffice.org2/user/config/javasettings_Linux_x86.xml


Yeniden ooo'u açtığımızda Türkçe imla denetimi yapabiliyor olmamız gerekir. Eğer denetim yapılamıyorsa ooo içinde Araçlar -> Seçenekler 'den Dil Ayarları -> Yazım Yardımı'nı açıp Kullanılabilir dil modülleri arasında Zemberek'in seçili olduğundan ve




Dil Ayarları -> Diller'de Türkçe'nin seçili olduğundan emin oluyoruz.




Güle güle kullanın.

7 yorum:

dhalsim dedi ki...

yazınız için teşekkürler gerçekten çok yardımcı oldu. Bu arada konu ile google'daki aramamda bir tek siz çıktınız :)

memin dedi ki...

rica ederim. ben de derli toplu başka bir yerde bulamamıştım. buraya yazayım dedim. yardımcı olabildiysem ne mutlu bana. yine bekleriz efendim.

genc irisi dedi ki...

teşekkürler ben de tesadüfen denk geldim buraya ve hem çok işime yaradı hemde genel olarak blogunuz çok hoşuma gitti.naçizane bende pek takipçisi olmayan blogumda iki kelime bişe yazıp buraya link verdim umarım bulunmanızı kolaylaştırır çünkü bende daha önce araştırdığımda bulamamış sonrada önemsememiştim neyse teşekkürler tekrardan
http://banamikaldi.blogspot.com/

memin dedi ki...

yazının yardımcı olabildiğini görmek mutluluk verici. sayfanızdan firefox eklentisini de gördüm. takip etmemişim. ben de size teşekkür ederim.

dozilog dedi ki...

Yazı için teşekkürler bende kendi "az okunan" blogumda yazınıza bağlantı vererek emeğinize saygımı sunmak istedim.

http://asiridoz.blogcu.com yazarı :)

Ugur Kuscan dedi ki...

Yeni olduğum linux dünyasında sizin gibi yardımsever kişiler sayesinde kendimi geliştirebiliyorum. Gerçekten çok teşekkürler...

tunahan dedi ki...

Çoook güzel anlatmışınız en ince ayrıntılarına kadar, parmaklarınıza sağlık..

Ben de bugün, sizin yazıyı takip ederek kavuşabildim türkçe imla denetimine..

Tekrardan sağolun paylaşımınız için..